perjantai 10. toukokuuta 2013

Pyöräilystä


Nämä kuvat Ylämyllyn suunnalta

Mie niin tiesin, että tulen tykkäämään tuosta maantiepyöräilystä Kiiturilla. Nyt kun lenkkejä on jo takana useampia ja kilometrejäkin kertynyt, niin voi sanoa tämän ääneen. Pienoista säätöä ja kysymyksiä on ollut ilmassa, että miten ihmeessä klaaraan tuon kiiturin tekniikkapuolen? Täytyy aina vain kääntyä kysymyksissä googlen tai asiantuntijan puoleen. Kiiturilla ajaessa olen käyttänyt elämäni ensimmäisen kerran lukkopolkimia ja tykkään niistä. Keskiviikon lenkillä tosin meinasi käydä köpelösti. Toisen kengän klossi on ollut hieman eri asennossa kuin toisen ja jalan asennosta polkimella ajaessa sen huomaa. Eilen säädin klossia kauheassa kiireessä ennen lähtöä. Klossi jäi varmaan kiristämättä tappiinsa. Niinpä kun saavuin kääntöpaikalle ei klossi irronnutkaan polkimesta. Onneksi toisen jalan klossi irtosi ja pystyin sitten sillä lailla toinen jalka polkimessa hoitelemaan puolivälitankkauksen. Kotiin tultua, jouduin ajamaan ihan tuohon portaille, että sain otettua jalan pois kengästä ja kenkä jäi kiinni polkimeen. Kengän irrotin polkimesta voimakeinoin! Elikkä klossi ei ollut tarpeeksi kireällä kengässä ja kun irrotin sitä polkimesta, niin eihän se irronut kun se oli irti kengästä, höh! Klossien kiinnitys kengässä täytyy tarkistaa näköjään aika ajoin! Onneksi tuo ei tapahtunut jossakin äkkitilanteessa!



Nämä taas Hammaslahden suunnalta

Tällä viikolla olen testannut ajobaanat länteen (Ylämylly) ja etelään Hammaslahden keskustaan asti. Itäiseltä reitiltä (Kiihtelysvaara) puuttuu vielä asfalttia kevarilta, joten sen suunnan testaaminen jää myöhemmäksi. Sillä suunnalla tosin ei ole kevaria hyvin pitkää pätkää, mutta siellä näköjään Joensuun Pyöräilijät ajavat tempoaan, joten on siellä varmaan aika leveät pientareet ajella. Pohjoisen (Kontiolahti) suunta on myös korkkaamatta.
Eilen kävin ostamassa pyörään satulapussukan, johon saa laittaa tavaraa ajon ajaksi. Hirveästi suunnittelen sellaista pitempää pyörälenkkiä ja yksi reitti onkin jo mielessä. Tuollaiselle lenkille pitää vain ajaa viikonloppuna, jolloin on enemmän aikaa. Työpäivän jälkeiset lenkit ovat max kahden tunnin pituisia. Eilen oli kyllä tämän kevään parhain pyöräilysää, vaikka näillä hoodeilla tuuli oli aika voimakas. Myös uusilla pyöräilyvaatteille olisi tilausta. Nyt maantiepyörällä ajaessa on huomannut ettei ne pyöräilypaitojen ja .takkien takahelmapidennykset ole turhia. Normaalivaatteet tahtovat vaan nousta ja selkä jää paljaaksi. Minulle on tuottanut ongelmaa toisessa jalassa oleva liikavarvas, joka on ruvennut kipuilemaan noiden kovien pyöräilykenkien  johdosta. Aina on muistettava laittaa rakkolaastaria kipuilevaan kohtaan. Olen myös tsekkaillut sellaisia lenkkarimaisia pyöräilykenkiä (mahtavat olla MTB:lle?), jotka olisivat hieman pehmeämpää matskua.
Ongelmia pyöräillessä on myös tullut muut kevareilla hengailevat, jotka täyttävä koko kevarin leveyden tai poukkoilevat laidasta laitaan. Pyörässä ei ole soittokelloa, joten olen aina huudellut jotain, kuten piip, piip tai jotain muuta vastaavaa!
Täältä kävin lunttaamassa ryhmäajon ohjeita, jos sitä tänä kesänä uskaltautuisi kokeilemaan!! Tuossa tekstissä oli huutona "hoi". Pitääpä kokeilla seuraavan kerran :)))
Olen myös mukana tämän kesän Kilometrikisassa 24Polkeepolkee joukkueessa, jonka primusmoottorina toimii Outi :))

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti