keskiviikko 26. maaliskuuta 2014

Sarvikuono


Olen kärsinyt jonkin sorttisesta uintiallergiasta viime talvesta lähtien. Vuosi sitten ostin jo sarvikuonon, jotta kokeilisin sitä lievittämään tuota vaivaa. Allergia esiintyy sekä uimahalli- että avovesiuinnin jälkeen vaparia uidessa. Tirskun ja nenä vuotaa monta vuorokautta uinnin jälkeen. Tosi ärsyttävää! Joku ehdotteli nenäklipsin käyttöä, mutta en edes harkinnut klipsin ostoa, koska puhallan nenän kautta ulos. Klipsin käyttö aiheuttaisi varmaan hukkumiskohtauksen :-)   Tuo sarvikuonokin on ollut täysin unholassa. Olen kokeillut reseptivapaita allergialääkkeitä ja nenäsumutteita, kunnes vaiva nyt taas saavutti sellaisen pisteen, että rupesin jo miettimään lääkärille menoa. Onneksi on nämä lomat, jolloin tuntuu että ajatuskin juoksee paljon paremmin ja jää aikaa muuhunkin kuin työhommiin ja niistä toipumiseen. Tiistaiaamuna tein minulle pitkän uinnin. Uin ekaa kertaa hallissa 3 km. Uinnin aikana minulle juohtui mieleen tuo sarvikuono ja kun tulin kotiin etsin sen heti käsiini. Olin saanut vuosi sitten jo havaintoesityksen, miten kannu toimii. Hyvin yksinkertaista, mutta ajatuksissa taas ison vuoren kokoinen asia. Nyt vain ongelma saavutti sellaisen pisteen, että tuli kokeiltua sarvikuonoa. Ja lopputuloksena sarvikuono on tosi helppo käyttäā. Kannu täytetään vedellä ja siihen lisätään kannun mukana tullut lusikallinen merisuolaa ja ei kun kaatamaan toiseen sieraimeen. Vesi tulee pois toisesta sieraimesta, eikä edes tuntunut pahalta. Tiistaina uinnin jälkeen kerkesi jo tirskuttamaan muutaman kerran ennen kotiin tuloa. Mutta tirskutus ja nuha loppui kuin seinään, kun huuhtelin nenäröörit sarvikuonon avulla. Nyt sarvikuono on käyttövalmiina samalla tapaa kuin hammasharja ja toivottavasti sarvikuonon käytöstä tulee tapa ja pääsen eroon tuosta ärsyttävästä uintiallergiasta näin helpolla.

2 kommenttia:

  1. Mä olen usein aivan tukossa uimahallikäynnin jälkeen - tosin riippuu hallista ja ilmeisesti siitä, mitä aineita siellä vedessä käytetään. Sarvikuono auttaa tosi paljon! Olen kyllä sen käytöstä huolimatta uinnin jälkeisenä päivänä tukkoinen ja nuhaisen kuuloinen.

    VastaaPoista
  2. Voi ei! Ajattelin, että tuo toi helpotuksen minun ongelmaan. No, ainakin tällä kertaa auttoi. Käytätkö sarvikuonoa säännöllisesti?

    VastaaPoista