lauantai 15. kesäkuuta 2013

Mieletöntä säätöö


Ensimmäiseen kuvaan liittyvä arvoitus: Mihin hommaan tarvitaan iskuporakonetta ja pyöräilykenkää? Olen täällä blogissa kirjoittanut aikaisemmin ongelmista, joita minulla on ollut toisen pyöräilykengän klossin kanssa. Ongelmat ovat jatkuneet jokaisella pyörälenkillä. Minun Kiituri oli ensihuollossa kaksi päivää ja sille tehtiin ensi tsekkaus ja huolto, jota suositellaan sellaisen noin 500 km ajon jälkeen. Minulla on kilometrejä kertynyt jo hieman enemmän ja kun viime sunnuntaina Pyhäselän ympäriajossa alkoi myös etuvaihtaja kenkkuilla, vein Kiiturin huoltoon. Samalla sain loistoajatuksen, että vaihdatan Kiituriin uudet polkimet. Ostaessani Kiituria epäilin omia ajotaitojani ja laitatin Kiituriin polkimet, joissa toisella puolella oli kiinnitykset klosseihin ja toisella puolella normaalit polkimet. En ole kokenut lukkopolkimia mitenkään hankaliksi, sitten kun olen saanut klossit niihin kiinni. Mutta en ole ollut tyytyväinen noihin alla olevassa kuvassa oleviin klosseihin. Hirveää säätöä on ollut saada klossit polkimiin kiinni, ainakin minulla!


Uusien polkimien mukana tulivat tietenkin uudet klossit. Mutta ongelmaksi muodostui toisen ongelmaklossin irrotus kengästä. Kuusiokoloruuvi oli niin kulunut, ettei millään tässä taloudessa olevalla kuusiokoloavaimella saanut klossin ruuvia pyöritetyksi. Juniori sitten tuumaili, että pitää porata tuo ruuvi rikki! Niinpä aamulla aamupalan jälkeen Volvon nokka kohti Bilteemaa ja sieltä myyjäpojan opastuksella mukaan iskuporakone ja poria puulle ja betonille. No, eihän ne poran terät saaneet mitään aikaan tuolle ruuville! Ei kun lounaan jälkeen uudelleen Bilteemaan ostamaan poran teriä metallille. Tulin kotiin ja menin ulos poraamaan, jotta metallilastut eivät jää lattialla ja aiheuta ongelmia karvaisen anturoille. Juniorilta oli jäänyt ulko-ovi auki asentoon, kun hän viime yönä sääti omaa Jopoaan. Niinpä minä ajattelematta sen enempää laitoin olevinaan oven aukiasentoon ja kun se jo oli siinä asennossa, niin laitoinkin sen lukkoasentoon. Kokeilin ovea ja sehän oli lukossa. Olin ulkona ilman avaimia ja ilman kännyä, yes!!!  Ajattelin, että p...e nyt kyllä klossi irtoaa tai sitten hajoaa koko kenkä. Minä poraan vaikka maailman tappiin, jotta klossi irtoaa ja klossi irtosi!
Minä sitten säätämään avainta juniorilta. Ja siinä tarvittiinkin naapurin mummoa ja hänen polkupyöräänsä, kummipoikaa ja monta "mukavaa" ajatusta. No, jossain vaiheessa rupesi jo huvittamaan kaikki tämä säätö sen takia, että mamma pääsee tekemään lauantain treeniä.
Neljän paikkeilla olin säätänyt kaikki kohdalleen ja pääsin maantiepyöräilemään. Ohjelmassa oli kolmen tunnin pyöräily. Ajattelin, että tänään ei voi mikään mennä nappiin, joten varmaan jotain säätöä tapahtuu myös pyöräilyssä, mutta onneksi ei tapahtunut. Sain tehtyä pitkän, ihan kohtalaisen pyörälenkin.


Minulla on nyt pyöräilykengissä kuvan mukaiset klossit ja ovat muuten älyttömän hyvät. Naps vaan ja klossi on kiinni polkimessa. Ei tarvitse enää sorhata, niin kuin noita vanhoja. Klossin saa kiinni plkimeen toinen jalka maassakin. Miksi en tajunnut vaihtaa näitä aikaisemmin?!?!?!



Odotan innolla minkälaista säätöä saan aikaiseksi, kun Kiituriin pitäisi asentaa mittari ja lisätangot. Siitä saattaa syntyä vaikka minkälainen jatkotarina tälle säädölle :)))

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti